studentendoop

studentendoop

Berichtdoor hannahtje op wo 18 maart 2009 3:45 pm

hey
Ik ben een toekomstig studente aan de universiteit Ik had graag eens wat uitleg of verhalen gehad over de doopactiviteiten. Welke activiteiten doen ze daar zoal? Moet je veel bier drinken? Moet je hiervoor naakt op bepaalde momenten? En voor de meisjes, zijn er veel die zich hebben laten dopen? Zijn er grote verschillen tussen de universiteiten moest iemand dat weten?
merci
hannahtje
Onwetende
Onwetende

Berichtdoor Mayo op wo 18 maart 2009 3:46 pm

sommige verhalen die ik hoor gaan er echt over... Mensen die stront met pis moeten kneden, door karkassen van dode dieren kruipen.

Ksnap zelfs niet dat mensen dat plezant vinden? Dat gaat er gewoon over
Weg met karma! Wij willen ranks!
Mayo (oude nickname: MayoNaisePot)
Intellectueel
Intellectueel

Berichtdoor Rock_and_roll op wo 18 maart 2009 3:53 pm

Ik ben er ook aan begonnen maar ben tijdens mijn week als schacht gestopt omdat ik verplicht moest drinken van die mannen die mij "gekocht" hadden.
Ik moest 's morgens om 8 uur bij de rijschool zijn, dat kost €110 dus ik had gevraagd of ik die avond daarvoor nuchter mocht blijven maar mocht niet, spijtig dan. Helft van het geld waarvoor ze me gekocht hadden terug moeten betalen en nooit meer iets van gehoord.
Rock Around The clock .... I like my beer cold and my music loud
Afbeelding
sig thx to ROCKy
Rock_and_roll (oude nickname: EcliPz^)
Onwetende
Onwetende

Berichtdoor nagasy op wo 18 maart 2009 4:06 pm

Dat zijn 2 negatieve kanten van een doop. Als de club een beetje normaal is, valt dat allemaal goed mee. Er zitten vaak voze dingen in. Maar naar wet en regeling bij universiteiten is slikken van allerhande verboden. Naaktheid dacht ik ook, hoewel er vaak nog wel eens seksistische dingen gevraagd worden. Een doop is gewoon een vernederingsproces waarbij je steun zoekt bij je medeschachten in wording. Al het andere is gewoon belachelijk en het niet waard een FK/SK te vervoegen.
Afbeelding
nagasy
Intertet Moderator
Intertet Moderator

Berichtdoor Pellekesberger op wo 18 maart 2009 4:35 pm

niet alle tests moeten vies of onaangenaam zijn,

het kan ook leuk zijn, maar dit hangt meestal af van de doopmeesters natuurlijk

mijn nonkel was van '86-'87 doopmeester op dierenartsunief in gent en hem had toch veel kandidaten en aan zijn verhalen te horen wast ook wel leuk
crazyloco schreef:
Cab. schreef:
crazyloco schreef:scheermesjes,condoom's,alcohol

een schaap dronken voeren, z'n vacht afscheren en anaalpenetreren?

shit je hebt me door =(wink)=
Pellekesberger (oude nickname: tuuuut)
Onwetende
Onwetende

Berichtdoor Qabesha op wo 18 maart 2009 4:37 pm

nagasy schreef:Dat zijn 2 negatieve kanten van een doop. Als de club een beetje normaal is, valt dat allemaal goed mee. Er zitten vaak voze dingen in. Maar naar wet en regeling bij universiteiten is slikken van allerhande verboden. Naaktheid dacht ik ook, hoewel er vaak nog wel eens seksistische dingen gevraagd worden. Een doop is gewoon een vernederingsproces waarbij je steun zoekt bij je medeschachten in wording. Al het andere is gewoon belachelijk en het niet waard een FK/SK te vervoegen.

naakt lijkt me niet echt verboden, op VUB gebeurd de doop in de pure om aan te tonen dat iedereen gelijk is. Maar vrouwen mochten dan weer hun slip aan houden enz. voor zover de gelijkheid :mrgreen:

Nooit gedoopt dus meer weet ik er ook niet van =)
Afbeelding
http://www.intertet.org/sig/1-3-1.png
"To moo or not to moo, that is the cow to decide." ~ nagasy
Qabesha
Onwetende
Onwetende

Berichtdoor Schoor op wo 18 maart 2009 4:50 pm

Tegenwoordig zijn de dopen minder en minder zwaar aan het worden. Alles wordt door de overheid gereglementeerd. In Antwerpen moet je de doop aanvragen bij de stad en krijg je meteen kuisgerief mee enzo. Ook heel je doop moet worden goedgekeurd. Er is een club in Antwerpen met een boete van 2500euro voor het overschrijden van de regels. Gelukkig is het een grote club. Maar de meeste clubs nemen die risico's niet want dan kunnen ze de boeken sluiten. In Antwerpen zijn de budgetten kleiner.

Een doop mag bijvoorbeeld niet bedoeld zijn om te vernederen, maar eerder als een inwijdingsritueel en om een band op te bouwen met je mede schachten/porren.

Het kan soms wel wat seksistisch overkomen. Maar er zijn voldoende clubs waarbij veel vrouwen zitten en dat helemaal niet of minder het geval is. Maar dat hangt van je club af. Ik heb op een cantus nog nooit een vrouw in haar ondergoed gezien. Soms wel als jongen als deel opdracht om een strip te doen op een bepaald nummer. Of gewoon om de rest van je kleren niet helemaal vuil te maken dat je best met je blote torso stoeft. Maar je gaat nooit helemaal naakt. Zelfs niet als schacht. Als schacht heb je soms nog het voordeel dat ze je niet zo goed kennen. Maar vanaf dat iedereen je begint te kennen kan het lastig worden.

Er zijn natuurlijk enkele clubs die harde dopen organiseren. Maar dat gaat er een beetje uit.

Dat is de situatie in Antwerpen. Ik weet niet hoe het in Leuven zit. Maar ik veronderstel dat het daar ook wel zo zal zijn.
(\__/)
(O.o )
(> < )
This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination.
Schoor
Onwetende
Onwetende

Berichtdoor Mayo op wo 18 maart 2009 5:01 pm

Weet iemand hoe het zit met de dopen bij moeder lies in gent?
Weg met karma! Wij willen ranks!
Mayo (oude nickname: MayoNaisePot)
Intellectueel
Intellectueel

Berichtdoor Pellekesberger op wo 18 maart 2009 5:08 pm

Schoor schreef:Dat is de situatie in Antwerpen. Ik weet niet hoe het in Leuven zit. Maar ik veronderstel dat het daar ook wel zo zal zijn.

qua 'politieke' zever ken ik het hier niet maar de politie doet iig wel steeds moeilijker en echt proper zijn ze toch niet allemaal want ik zie jaarlijkse studenten rondlopen die van onder tot boven zijn besmeurd enzo :P

maar er dan ook weer propere dopen
crazyloco schreef:
Cab. schreef:

Onwetende
Onwetende

Berichtdoor den_deelstra op wo 18 maart 2009 5:20 pm

in antwerpen zijn er maar een paar clubs met een harde doop (eligia, vulcanis, vada ...), maar de meeste clubs zijn vrij soft (media, translatio, dyonisos ...).

Als je je inschrijft als schacht of por (schacht is mannelijk, por is vrouwelijk) is de verkoop de start van de schachtenweek. bij die verkoop moet je jezelf zo goed mogelijk "verkopen" door opdrachten te vervullen. Hierbij mag men kleren uittrekken, maar het is nooit verplicht! Mensen (meestal praesidiumleden van een studentenclub) bieden op de schacht of por via bakken en vaten. Een bak is 10 EUR waard en een vat 50 EUR, dus uiteindelijk word je verkocht voor ... vaten en ... bakken. De koper tekent een contract waarin hij akkoord gaat met alle voorwaarden.

Vanaf dan is de koper eigenaar over jou. Meestal laten ze jou kleine spulletjes verkopen om zo hun geld terug te verdienen. Ook laten ze je wat drinken en eten, maar dat moeten zij volledig zelf betalen, net zoals de spullen die je verkoopt. Meestal is die week plezant en leer je op korte tijd heel veel mensen kennen.

Een week na de verkoop is de "oh zo beruchte doop". Dit ritueel is vooral bedoeld om de "echte" schachtenperiode te beëindigen. De schacht moet drinken, vieze dingen eten en ludieke zaken doen. Als je er met de juiste mentaliteit aan begint, is zelfs als schacht de doop zeer plezant.

Na de doop ben je geen echte schacht meer, maar tijdens cantussen wordt je tijdelijk terug schacht (al behandelen ze je met meer respect dan tijdens de schachtenweek). Je bent pas echt van je schachtstatus af als je ontgroend wordt, wat meestal op het einde van het academisch jaar gebeurt.

Als je veel contact hebt met het praesidium, kan je vanaf begin april (verschilt van club tot club) opkome voor t praesidium. Daarbij moet je in een verkiezingsweek bewijzen of wel het praesidiumschap wel aankan. Hoe je dat moet bewijzen verschilt weer van vereniging tot vereniging.
den_deelstra
Onwetende
Onwetende

Berichtdoor Schoor op wo 18 maart 2009 5:20 pm

tuuuut schreef:
Schoor schreef:Dat is de situatie in Antwerpen. Ik weet niet hoe het in Leuven zit. Maar ik veronderstel dat het daar ook wel zo zal zijn.

qua 'politieke' zever ken ik het hier niet maar de politie doet iig wel steeds moeilijker en echt proper zijn ze toch niet allemaal want ik zie jaarlijkse studenten rondlopen die van onder tot boven zijn besmeurd enzo :P

maar er dan ook weer propere dopen

Hier bij ons zie je dat ook nog wel. Maar geen gedoe meer met slachafval ofzo. Dat mag niet meer. Tuurlijk wordt je vuil op een doop. Maar het hangt er ook vanaf met wat je vuil wordt gemaakt.
(\__/)
(O.o )
(> < )
This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination.
Schoor
Onwetende
Onwetende

Berichtdoor Interfred op wo 18 maart 2009 5:22 pm

MayoNaisePot schreef:Weet iemand hoe het zit met de dopen bij moeder lies in gent?

sonno die zich hier recentelijk heeft geregistreerd zit daarbij ;) goede doop daar.

't Is onmiskenbaar, u laten dopen is gewoon niet leuk. Wat ze ook zeggen achteraf, 't is echt lijden op de moment zelf. 't Is beestig!
Maar uiteindelijk brengt dat heel wat voordelen met zich mee, je leert er veel nieuwe mensen kennen, je doet leuke activiteiten (cantussen, kroegentochten, weekendje(s), ...), je leert je eigen doorzettingsvermogen eens kennen, je bent achteraf echt trots dat je hebt doorgezet, ...
Doen! ;)
Interfred (oude nickname: InterFred)
Ontslagen
Ontslagen

Berichtdoor Schoor op wo 18 maart 2009 5:28 pm

den_deelstra schreef:in antwerpen zijn er maar een paar clubs met een harde doop (eligia, vulcanis, vada ...), maar de meeste clubs zijn vrij soft (media, translatio, dyonisos ...).

De grootste club, De Wikings doen zelfs geen doop meer als ik het goed heb. Vada doop is ook niet zo hard meer in vergelijking tot vroeger. Veel clubs organiseren ook geen verkoop meer omdat ze niet willen omdat hun schacht of por een week vernederderd KAN worden. Maar meestal valt dat wel mee. Dat hangt ervan af wie je koopt. Ook voor het budget doen veel clubs het niet meer. Er zijn andere manieren om aan inkomsten te raken.
(\__/)
(O.o )
(> < )
Schoor
Onwetende
Onwetende

Berichtdoor den_deelstra op wo 18 maart 2009 5:35 pm

Schoor schreef:
den_deelstra schreef:in antwerpen zijn er maar een paar clubs met een harde doop (eligia, vulcanis, vada ...), maar de meeste clubs zijn vrij soft (media, translatio, dyonisos ...).

De grootste club, De Wikings doen zelfs geen doop meer als ik het goed heb. Vada doop is ook niet zo hard meer in vergelijking tot vroeger. Veel clubs organiseren ook geen verkoop meer omdat ze niet willen omdat hun schacht of por een week vernederderd KAN worden. Maar meestal valt dat wel mee. Dat hangt ervan af wie je koopt. Ook voor het budget doen veel clubs het niet meer. Er zijn andere manieren om aan inkomsten te raken.

oops, de grootste club van 't stad vergeten. De Wikings dopen niet meer omdat een twintigtal jaar geleden er een dode was gevallen. Ze hadden een schacht van 't tweede verdiep naar beneden gegooid tussen twee matrassen. Normaal mogen sinds enkele jaren (of vanaf dit jaar) terug dopen, maar uit respect voor de overledene doen ze dat niet.

Wat Schoor over de verkoop zegt klopt idd.
den_deelstra
Onwetende
Onwetende

Berichtdoor Pellekesberger op wo 18 maart 2009 6:00 pm

den_deelstra schreef:oops, de grootste club van 't stad vergeten. De Wikings dopen niet meer omdat een twintigtal jaar geleden er een dode was gevallen. Ze hadden een schacht van 't tweede verdiep naar beneden gegooid tussen twee matrassen. Normaal mogen sinds enkele jaren (of vanaf dit jaar) terug dopen, maar uit respect voor de overledene doen ze dat niet.

doet me denken aan de film 'ad fundum'
crazyloco schreef:
Cab. schreef:

Onwetende
Onwetende

Berichtdoor Rafael op wo 18 maart 2009 6:11 pm

tuuuut schreef:
den_deelstra schreef:oops, de grootste club van 't stad vergeten. De Wikings dopen niet meer omdat een twintigtal jaar geleden er een dode was gevallen. Ze hadden een schacht van 't tweede verdiep naar beneden gegooid tussen twee matrassen. Normaal mogen sinds enkele jaren (of vanaf dit jaar) terug dopen, maar uit respect voor de overledene doen ze dat niet.

doet me denken aan de film 'ad fundum'

Mooie film van Erik Van Looy. :)
Mijn thuis is waar mijn kalf staat
Rafael (oude nickname: Whicker)
Vuilnisman
Vuilnisman

Re: studentendoop

Berichtdoor Kevin_Phillippe op do 19 maart 2009 6:13 am

hannahtje schreef:hey
Ik ben een toekomstig studente

Hey indeed :p
eventjes besides te point,
je bent studente = vrouwelijk dus,
maar op je profiel sta je als mannelijk aangegeven, wat is het nu ?
blijkt dat het registration form op IT zelfs al te moeilijk is voor universitairen.
Wat studeer je dan wel ? stand-up comedian mss ? :mrgreen:

O/T over die dopen weet ik uiteraard niets, ik ben maar tot net 15 jaar naar
school geweest, gelukkig ben ik autodidact but that isn't important right now,
verder vind ik als buitenstaander die dopen maar behoorlijk onnozel, je
vraagt je af waar de toekomstige intelligentsia van onze maatschappij
zich eigenlijk mee bezighoud :roll:
Afbeelding

http://www.setbb.com/kevinphillippe/
Kevin_Phillippe (oude nickname: Kevin Phillippe)
Onwetende
Onwetende

Berichtdoor clappie op do 19 maart 2009 1:14 pm

Weeral het zelfde persoon als die met de wijsheidstanden en het medisch onderzoek alleen een andere naam.
clappie
Ontslagen
Ontslagen

Berichtdoor DenHond op do 19 maart 2009 2:11 pm

Bij ons moesten ze oa op handen en voeten vant tstation naart citadelpark kruipen, terwijl ze constant koud water op die schachten goten (der is er enen zelfs afgevoerd).
Kzen content da ik ni gedoopt ben, kmoest van int begin niks hebben van gans da VBK...
DenHond
Onwetende
Onwetende

Berichtdoor Schoor op do 19 maart 2009 3:37 pm

Kevin Phillippe schreef:
O/T over die dopen weet ik uiteraard niets, ik ben maar tot net 15 jaar naar
school geweest, gelukkig ben ik autodidact but that isn't important right now,
verder vind ik als buitenstaander die dopen maar behoorlijk onnozel, je
vraagt je af waar de toekomstige intelligentsia van onze maatschappij
zich eigenlijk mee bezighoud :roll:

En waar komt dat nu weer vandaan. Je bent tot je 15de naar school geweest. Dus wat zit jij te zeveren over zaken die in het hoger gebeuren. Je was er niet bij. En kom niet af met "ik weet waarover ik praat want vrienden van mij..."

Dopen kunnen inderdaad onnozel overkomen. Maar het is voor de schacht (man) of por (vrouw) ook een manier om banden te smeden. Als je ergens in het hoger in het 1ste jaar komt ken je waarschijnlijk niemand. Door in het begin van het jaar daaraan mee te doen leer je mensen kennen. En geloof me vrij, daar zitten ook heel wat "goede" studenten tussen. Het zijn de uitzonderingen die 5 jaar over een richting van 3 jaar doen. Ook in een studentenclub.

Het heeft niets te maken met intelligentie maar alles met een vorm van sociaal gedrag. Mensen die uit een studentenclub komen zijn even gewaardeerd op het werk dan mensen uit scouts en chiro enzo. Het staat evengoed op je cv. Een vorm van sociaal engagement wordt steeds geapprecieerd en is nodig. Zeker in het onderwijs.

Ik kan me niet zo goed uitdrukken omdat ik de juiste woorden niet vind. Maar met intellect heeft het zeker en vast niets te maken. Integendeel zou ik zelfs durven zeggen. Je kan er meestal alleen maar beter uitkomen door mee te doen aan activiteiten van een club.
(\__/)
(O.o )
(> < )
Schoor
Onwetende
Onwetende

Berichtdoor Mele op do 19 maart 2009 5:23 pm

InterFred schreef:
MayoNaisePot schreef:Weet iemand hoe het zit met de dopen bij moeder lies in gent?

sonno die zich hier recentelijk heeft geregistreerd zit daarbij ;) goede doop daar.

't Is onmiskenbaar, u laten dopen is gewoon niet leuk. Wat ze ook zeggen achteraf, 't is echt lijden op de moment zelf. 't Is beestig!
Maar uiteindelijk brengt dat heel wat voordelen met zich mee, je leert er veel nieuwe mensen kennen, je doet leuke activiteiten (cantussen, kroegentochten, weekendje(s), ...), je leert je eigen doorzettingsvermogen eens kennen, je bent achteraf echt trots dat je hebt doorgezet, ...
Doen! ;)

Van wat ik hoorde van iemand die daar zich dit jaar ook bij ingeschreven heeft, is het niets in vergelijking met een andere vriend van me die bij politea zit. Moeder lies is eerder een 'zwakke' versie van studentenclubs :p
Generating electricity since 17-11-2007 :D
HaWe'r in Gent!
Mele
Onwetende
Onwetende

Berichtdoor typo op do 19 maart 2009 5:51 pm

en dat zou in het hoger moeten zitten man man #-o
AfbeeldingAfbeelding
typo
Onwetende
Onwetende

Berichtdoor Schoor op vr 20 maart 2009 6:17 pm

Van wat ik hoorde van iemand die daar zich dit jaar ook bij ingeschreven heeft, is het niets in vergelijking met een andere vriend van me die bij politea zit. Moeder lies is eerder een 'zwakke' versie van studentenclubs :p

Met een zwakkere doop is niets mis. En sommige clubs vinden het ook niet nodig om een zware doop te organiseren. Wij bijvoorbeeld hebben die behoefte niet om onze schachten te hard te laten afzien. (een beetje mag wel :mrgreen: )
(\__/)
(O.o )
(> < )
Schoor
Onwetende
Onwetende

Berichtdoor shizzle op vr 20 maart 2009 6:35 pm

Mele schreef:Van wat ik hoorde van iemand die daar zich dit jaar ook bij ingeschreven heeft, is het niets in vergelijking met een andere vriend van me die bij politea zit. Moeder lies is eerder een 'zwakke' versie van studentenclubs :p

Ik heb me laten dopen bij Politeia, en het is niet zo zwaar hoor ;) Er bestaan nog zwaardere.
Je bent vuil, stinkt en versleten op het einde van de dag. Je moet slecht smakende dingen eten (zoals bijvoorbeeld look en schachtenpap) en je wordt natuurlijk heel de dag fysiek afgemat. Je moet overal naartoe gaan in ganzenpas of olifantenpas of op je knieën en constant oefeningen doen zodat je niet stilstaat (en dus uitrust).
Tijdens de hele dag kregen we geen druppel alcohol. 's avonds tijdens de cantus bepaal je dan zelf hoeveel je drinkt, tenzij je gestraft wordt.
Naaktloperij zat er niet bij, maar we moesten wel door mest en compost rollen (mest afkomstig van het circus dat juist in Gent was -_-' ). En qua meisjes: er zaten denk ik meer meisjes bij dan jongens van ons.

Welke richting zou je doen? Of welke club?
shizzle
Intertet Moderator
Intertet Moderator

Berichtdoor filibert op do 24 sep 2009 2:56 am

en ze komen er weer aan de dopen als ex schacht en dit jaar sport en cultuur 8-) kijk er al naar uit de kindjes te kloten :p
I am a mastermind

My pokemon bring aal the nerds to the yard
filibert
Ontslagen
Ontslagen

Berichtdoor bjoerk op do 24 sep 2009 10:08 am

filibert schreef:en ze komen er weer aan de dopen als ex schacht en dit jaar sport en cultuur 8-) kijk er al naar uit de kindjes te kloten :p

Als ex-schatch en huidig Quaestor zie ik daar ook zeer hard naar uit xD
bjoerk
Ontslagen
Ontslagen

Berichtdoor Lupes op do 24 sep 2009 1:55 pm

doop is gewoon vernederen.. als ze merken dat je iets minder graag hebt (bvb je lust geen ketchup) dan gaan ze je de hele avond / nacht ketchup voeren.. kun je niet tegen fruit, dan geven ze je de hele avond fruit, tot je moet kotsen.. dopen gaat gewoon om vernederen; maar zeker eens de moeite om mee te maken :), voornamelijk omdat je een hele hoop grenzen bij jezelf verlegt
Afbeelding
Lupes (oude nickname: Lupes?)
Ontslagen
Ontslagen

Berichtdoor Zerotolerance op do 24 sep 2009 1:58 pm

Ik heb mij er nooit voor ingeschreven. Geld geven om belachelijk gemaakt te worden? yeah right. Vrienden heb ik toch gemaakt, feesjes waren er en als de club iets cool ging doen gelijk paintballen of karten mocht toch iedereen mee. Dus geen reden om mee te doen aan dat gezeik.
Afbeelding
Afbeelding
Zerotolerance (oude nickname: ZeroTolerance)
Onwetende
Onwetende

Woonplaats: happyland! Where you burp when you fart, and you fart when you burp!

Berichtdoor -liquid- op do 24 sep 2009 3:38 pm

Zerotolerance schreef:Ik heb mij er nooit voor ingeschreven. Geld geven om belachelijk gemaakt te worden? yeah right. Vrienden heb ik toch gemaakt, feesjes waren er en als de club iets cool ging doen gelijk paintballen of karten mocht toch iedereen mee. Dus geen reden om mee te doen aan dat gezeik.

Ben het totaal met je eens, die studentenclubs vind ik maar voor "volwassenen" die nog voor de laatste keer eventjes kinds willen doen. Heb trouwens gehoord dat de meeste studentenfeestjes overigens openbaar zijn voor iedereen mits kleine betaling. Dan bespaar ik mij die stomme doop toch maar...
Afbeelding
-liquid-
Onwetende
Onwetende

Berichtdoor Gazmask_ op do 24 sep 2009 6:49 pm

Deze week eens inschrijven in Media in Antwerpen.
De doop valt daar blijkbaar mee, dus ik heb er zin in
Afbeelding
Feel free to join my facebookpage: Drum & Bass in Antwerp & spread the word!
Gazmask_
Ontslagen
Ontslagen

Volgende

Keer terug naar Algemeen