Lange Wapper is afgekeurd

Discussie's ivm politiek, recente gebeurtenissen, ...

Lange Wapper is afgekeurd

Berichtdoor Cab op zo 18 okt 2009 6:12 pm

Antwerpen zegt 'neen' tegen Lange Wapper

ANTWERPEN -

In het referendum over de Oosterweel-verbinding zeggen de Antwerpenaars 'neen' tegen het BAM-tracé met Lange Wapper. In totaal stemde 59,24 procent tegen het project.

In totaal daagde 34,5 procent van de stemgerechtigde Antwerpenaars voor het referendum op, goed voor 134.861 stembiljetten. Daarvan stemden 1.573 mensen blanco of ongeldig.

De voorstanders van het BAM-tracé kregen 54.333 stemmen of 40, 76 procent van de geldige stemmen achter zich. Bij het 'neen'-kamp ging het om 78.955 stemmen of 59,24 procent.

De Antwerpenaars konden vandaag in een referendum hun stem uitbrengen over het BAM-tracé, een project om de Antwerpse ring te sluiten via een tunnel en een brug (de 'Lange Wapper').

De precieze vraag op de stemformulieren luidde: 'Moet de stad Antwerpen een gunstig advies geven voor een stedenbouwkundige vergunning van de Oosterweelverbinding op het huidige voorziene tracé tussen Zwijndrecht/Linkeroever en Merksem/Deurne? Ja/Nee'.

Ik heb er eerder geen topic meer over gemaakt vermits ik de bouw van de lange wapper vanzelfsprekend vond. Maar nu blijkt de Antwerpenaar tegen gestemd te hebben, idiote Antwerpenaars zeg ik dan.

En ik hekel vooral de SPA, die eerst meewerken aan het plan van de Lange Wapper en wanneer ze enige vorm van tegenkantingen zien(wat ALTIJD zo is) springen ze opeens op die kar en zijn ze tegen de bouw van de brug.
Ik haat zo'n onkunde...

Wat vinden jullie hiervan?
Cab (oude nickname: Cab.)
Intertet Moderator
Intertet Moderator

Re: Lange Wapper is afgekeurd

Berichtdoor Pellekesberger op zo 18 okt 2009 6:16 pm

spijtig...
ik heb het daarnet live gezien, ik was wel teleurgesteld.

hoe gaan ze het probleem dan oplossen? teleporteren ofzo?
crazyloco schreef:
Cab. schreef:
crazyloco schreef:scheermesjes,condoom's,alcohol

een schaap dronken voeren, z'n vacht afscheren en anaalpenetreren?

shit je hebt me door =(wink)=
Pellekesberger (oude nickname: tuuuut)
Onwetende
Onwetende

Berichtdoor hypolicious op zo 18 okt 2009 6:18 pm

en slechts één derde die ging gaan stemmen

zoveel mensen dat er zeggen voor meer democratie, er is dan eindelijk een kans en 2/3 gaat dan niet =;

zoals homer simpson ooit zei: "democracy doesn't work"
Afbeelding
Chika-ching watch my workshop as well
hypolicious (oude nickname: Phluppe)
De slimste mens
De slimste mens

Berichtdoor Cab op zo 18 okt 2009 6:26 pm

Pellekesberger schreef:spijtig...
ik heb het daarnet live gezien, ik was wel teleurgesteld.

hoe gaan ze het probleem dan oplossen? teleporteren ofzo?

nen tunnel...

Ik ben niet tegen een tunnel, maar wel tegen het feit dat er weer 100den miljoenen euro moeten uitgegeven worden om te onderzoeken of die tunnel mogelijk is en eventueel de plannen uit te werken... want tis zelfs nog niet zeker of die tunnel mogelijk is.
En wie gaat dat betalen? Héél Vlaanderen... Omdat 1/5de van de Antwerpenaars een fucking idioot is.

Dat terwijl er totaal geen onderbouwde redenen zijn TEGEN een brug.
Die brug loopt 1/4de over de schelde/havenwater, en 3/4de over de haven zelf. Enkel aan het sportpaleis komt de brug op honderden meters van bewoond gebied, waar zoiezo al een autostrade is...

Ik begrijp het niet...
Intertet Moderator
Intertet Moderator

Berichtdoor rebelator op zo 18 okt 2009 6:26 pm

75 miljoen euro aan voorbereiding...
Afbeelding
Afbeelding
rebelator
I am the alpha and the omega
I am the alpha and the omega

Berichtdoor Nielsi op zo 18 okt 2009 6:32 pm

Een brug zou geen problemen oplossen. Weer een lekkere simplistische uitweg. "Ola, wat veel verkeer hé. Kom, we storten hier tonnen beton en zorgen dat het wat vlotter verloopt.". Binnen 5 jaar hebben alle steden dit probleem.
To accomplish great things, we must not only act, but also dream; not only plan, but also believe.
Nielsi
Ontslagen
Ontslagen

Berichtdoor Cab op zo 18 okt 2009 6:46 pm

Nielsi schreef:Een brug zou geen problemen oplossen. Weer een lekkere simplistische uitweg. "Ola, wat veel verkeer hé. Kom, we storten hier tonnen beton en zorgen dat het wat vlotter verloopt.". Binnen 5 jaar hebben alle steden dit probleem.

:? het gaat hier niet om één of ander brug, maar over het vervolledigen van de Antwerpse ring.

Stel u eens voor dat de Brusselse ring maar half was, gaat gij via de westkant gaan om naar bv Zaventem te gaan??
Zo is de situatie in Antwerpen...

Welke andere uitweg is er? Geen auto's meer? Geen vrachtwagens meer? Iedereen met de trein en 30 sporen leggen?
...
Intertet Moderator
Intertet Moderator

Berichtdoor Nielsi op zo 18 okt 2009 6:54 pm

Hoe dan ook: deze stemming maakt niets uit. Het commentaar begint al: "ja, die 20.000 personen verschil is relatief" en "ja, de stemming is duidelijk, maar 60% van de Antwerpse burgers kwam niet opdagen en hun stem hebben we dan niet gehoord" (natuurlijk niet. 60% denkt: "man, wat een debielen. Brug of geen brug, dat kan me nu eens geen zak schelen."). De brug zal er wel komen. Belangengroepen die de brug willen zijn belangrijker dan de andere betrokken partijen.

Beton, beton en nog meer beton. Binnenkort dan weer veel smog en dan luidt het: 'personen met ademhalingsprobelemen blijf maar binnen vandaag'. Pak het probleem aan, niet de gevolgen van de problemen.
To accomplish great things, we must not only act, but also dream; not only plan, but also believe.
Nielsi
Ontslagen
Ontslagen

Berichtdoor Dequal op zo 18 okt 2009 7:00 pm

Vooral de mensen die tegen zijn, zijn gaan stemmen. Da's meestal in dit soort gevallen.

Ik betreur het resultaat echter enorm. Weer een bewijs dat we in België niets kunnen bouwen door paar groentjes die boos worden en actiecomités gaan oprichten.
Dequal
Pastoor
Pastoor

Berichtdoor Bistiriko op zo 18 okt 2009 7:02 pm

De helft van diegenen die gaan stemmen is weet dan ook nog ineens niet hoe die brug zou lopen, hoe vaak ik niet mensen heb horen zeggen 'neen' te stemmen omdat die brug dwars over het stad ging. Ja met die gedachte stem je inderdaad 'neen'. Ik hoop hoe dan ook dat ze er nog wel komt.
Bistiriko
Intertet Moderator
Intertet Moderator

Berichtdoor Cab op zo 18 okt 2009 7:06 pm

Nielsi schreef:Beton, beton en nog meer beton. Binnenkort dan weer veel smog en dan luidt het: 'personen met ademhalingsprobelemen blijf maar binnen vandaag'. Pak het probleem aan, niet de gevolgen van de problemen.

Dude... Hoe gaat gij het verkeer reduceren tot er geen files meer zijn?

Dat gaat gewoon niet, mensen gaan naar hun werk met de wagen. Dat is nu eenmaal één van die dingen die je niet kan oplossen.
Vrachtwagens kan je verbieden, maar dan gaan de prijzen omhoog omdat het transport langdurig onderweg is via andere vervoersmiddelen.

De enige oplossing is om het verkeer zo goed mogelijk te begeleiden, en die brug is daar noodzakelijk in voor Antwerpen.
Intertet Moderator
Intertet Moderator

Berichtdoor Gazmask_ op zo 18 okt 2009 7:09 pm

couldn't care less.
Of hij er komt of niet. boeieeuh
Afbeelding
Feel free to join my facebookpage: Drum & Bass in Antwerp & spread the word!
Gazmask_
Ontslagen
Ontslagen

Berichtdoor Soul op zo 18 okt 2009 7:14 pm

Alweer een voorbeeld dat een referendum niet werkt.
Wat gaan ze doen? Nog niet eens de helft van de bevolking is gaan stemmen. Het was dan nog een referendum dat constant in de media was , dus iedereen wist er zeker van. Met zo een lage opkomst vind ik het toch niet echt representatief genoeg.
En zeg nu zelf , ze wouden kijken of de brug een maatschappelijk draagvlak had. Maar 60-40 is niet echt overweldigend.
Het zal moeilijk zijn om een beslissing te nemen want het is gebleken dat geen één van de twee keuzes een maatschappelijk draagvlak heeft.
Afbeelding
Soul (oude nickname: soul)
Intertet Moderator
Intertet Moderator

Berichtdoor Zizi_coin_coin op zo 18 okt 2009 7:15 pm

Cab schreef:
Nielsi schreef:Een brug zou geen problemen oplossen. Weer een lekkere simplistische uitweg. "Ola, wat veel verkeer hé. Kom, we storten hier tonnen beton en zorgen dat het wat vlotter verloopt.". Binnen 5 jaar hebben alle steden dit probleem.

:? het gaat hier niet om één of ander brug, maar over het vervolledigen van de Antwerpse ring.

Stel u eens voor dat de Brusselse ring maar half was, gaat gij via de westkant gaan om naar bv Zaventem te gaan??

Welke andere uitweg is er? Geen auto's meer? Geen vrachtwagens meer? Iedereen met de trein en 30 sporen leggen?
...

De ring van Brussel is niet compleet, maar idd maar half... Er is geen zuidelijk deel van de ring ;)
Zizi_coin_coin (oude nickname: Zizi coin coin)
Ontslagen
Ontslagen

Berichtdoor Thatn op zo 18 okt 2009 7:19 pm

Lange wapper is daarvoor nog niet verleden tijd he, referendum heeft geen enkele invloed.
Het spelletje gaat nu gewoon verder...
AfbeeldingAfbeelding
Thatn (oude nickname: thatrealblackmusic)
Onwetende
Onwetende

Berichtdoor Cab op zo 18 okt 2009 7:21 pm

@Zizi: Awel ja, maar langs de zuidelijke kant kunnen ze nog steeds door via Waterloo... In Antwerpen is dat onmogelijk met de haven.
Ge weet wa'k bedoel ;)

@Thatn: Nogthans zeiden ze allemaal dat het referendum sluitend ging zijn. Zowel langs de kant van SPa/Groen(nee) als die van de rest(ja).
Intertet Moderator
Intertet Moderator

Berichtdoor Nielsi op zo 18 okt 2009 7:37 pm

Dude... Hoe gaat gij het verkeer reduceren tot er geen files meer zijn?

Kan niemand. Niemand kan op tegen de macht van de auto-industrie. De overheid vult met behulp van deze industrie hun zakken en dus is er een leuke samenwerking.

Dat gaat gewoon niet, mensen gaan naar hun werk met de wagen. Dat is nu eenmaal één van die dingen die je niet kan oplossen.
Vrachtwagens kan je verbieden, maar dan gaan de prijzen omhoog omdat het transport langdurig onderweg is via andere vervoersmiddelen.

Mensen gaan naar de werk met hun vervuilende wagen omdat anderen willen dat ze dat doen.

De enige oplossing is om het verkeer zo goed mogelijk te begeleiden, en die brug is daar noodzakelijk in voor Antwerpen.

Geen idee. ik heb nog geen objectieve rapporten doorgenomen. Noodzakelijk? Waarom is dit nu plots een agendapunt?

Waarom een brug boven een tunnel?
Omdat veel meer mensen hun zakken kunnen volpompen als er een brug komt.

Dat is de reden.
Nielsi
Ontslagen
Ontslagen

Berichtdoor Stijn op zo 18 okt 2009 7:43 pm

Nielsi, heb je ook bronnen voor die uitspraak?
Of is dit meer een 'industrie is evil! EVIL zeg ik u!'-geval?
Stijn (oude nickname: O'RLY?)
Onwetende
Onwetende

Berichtdoor hypolicious op zo 18 okt 2009 7:53 pm

Stijn schreef:Of is dit meer een 'industrie is evil! EVIL zeg ik u!'-geval?

man gebruik dat woord niet, ben dat woord beu gehoord door een docent van mij

maar industrie is niet persé kwaadaardig, zonder industrie zaten we nog in de landbouwsamenleving :lol:
Afbeelding
Chika-ching watch my workshop as well
hypolicious (oude nickname: Phluppe)
De slimste mens
De slimste mens

Berichtdoor -_K4RM1NAT0R_- op zo 18 okt 2009 7:59 pm

Ik ben blij met deze uitkomst,

Jullie zeggen maar dat er geen last is voor de Antwerpenaren, mijn nonkel is aan het bouwen in Antwerpen,
mooie buurt, mooi groenpark, prachtig uitzicht over de stad en zicht op een prachtig dok.
Daartussen komt de geweldige brug te lopen. De meerderheid van de potentiele gebruikers van de brug
zijn doorgaand verkeer, en daar moet Antwerpen voor boeten?

Waarom de schuld op hen steken in plaats van op de politici die een referendum organiseert nadat de voorbereidingen getroffen zijn, de contracten getekend, de mensen aangeworven, het geld geïnvesteerd en dus ook verspild is?

Waarom niet simpel eerst het referendum en dan de voorbereiding. Net alsof je naar de bakker gaat om een taart te laten maken voor je moeder en daarna vragen aan je moeder of ze nu taart of cake wilt.

Trouwens, er zou ook een tunnel komen als er een brug kwam, waarom geen tunnel alleen. OF konden onze politici anders niet stoefen dat zij ook een grote brug hebben? Fantastisch toch als de verkiezingsbeloften aan bod komen. Ineens is iedereen tegen, en degenen die het zo uitgebreid voorstelden precies nog het hardste.
Afbeelding
Benga

The Warrior
-_K4RM1NAT0R_- (oude nickname: laurensmeeus)
Onwetende
Onwetende

Berichtdoor Stijn op zo 18 okt 2009 8:09 pm

-_K4RM1NAT0R_- schreef:Jullie zeggen maar dat er geen last is voor de Antwerpenaren, mijn nonkel is aan het bouwen in Antwerpen,
mooie buurt, mooi groenpark, prachtig uitzicht over de stad en zicht op een prachtig dok.
Daartussen komt de geweldige brug te lopen. De meerderheid van de potentiele gebruikers van de brug

Dan moet ie maar niet in een grootstad gaan wonen.
Ok, hij woont misschien in een heel mooie buurt. Maar hopelijk heeft hij toch wel eens de bedenking gemaakt dat dat misschien zou kunnen veranderen? Zo ja, dan moet hij nu niet klagen. Zo nee, dan is hij ronduit dom.
Stijn (oude nickname: O'RLY?)
Onwetende
Onwetende

Berichtdoor zillEh op zo 18 okt 2009 8:19 pm

Ik citeer een reactie die geplaatst was op HLN.be:

Oh dus 1.31 pct van de vlaamse bevolking heeft nee gezegd, en 0.90 pct heeft ja gezegd. . En daarom zouden we een project van deze omvang moeten afzeggen op het niveau van de Vlaamse Gemeenschap ? Als je een beslissing op dat niveau zou willen beïnvloeden, moet je het ook op dat niveau vragen.

Meer heb ik daar niet aan toe te voegen.
zillEh (oude nickname: zillEh.)
Ontslagen
Ontslagen

Berichtdoor Nesvada op zo 18 okt 2009 8:32 pm

Zizi_coin_coin schreef:
Cab schreef:

...

De ring van Brussel is niet compleet, maar idd maar half... Er is geen zuidelijk deel van de ring ;)

dude... brussel heeft 3 ringe...
mss is een 2de ring wel een oplossing voor antwerpen. ma wa er ook beslist wordt, der gaan altij mense ambetant doen en klage, tgaat nooit goe zen voor iedereen. En zeker nu ze hebben gezien da ge door enkel wa rampetampe (hoogst waarschijnlijk) de plannen kunt blokkere, da iedereen da nu gaat doen.
ok ik ben voorstander van brug en ik vind het wel k*t voor de mense die onteigend worde en last van gaan hebbe, ma da staat al lang in het stedenbouwkundig plan da ze van plan ware de ring te sluite, dus ze konde toch ooit wel is verwachtte da zoiets zou gebeure.
Uiteindelijk de nee-stem is er voor het overgrootdeel gekome omda de mense gewoon geen brug in hun buurt willen en nie omda de brug een slecht concept is. Wa volledig te begrijpe valt natuurlijk, ik wil ook geen autostrade in menne tuin, ma tis gewoon jammer vink
*Leegte*
Nesvada
Onwetende
Onwetende

Berichtdoor tonyt op zo 18 okt 2009 8:49 pm

off topic: Brussel heeft 2 ringen de grote ring en de kleine ring. Je hebt wel de binnen- en buitenring, maar dat is meer voor de richtingen aan te duiden. binnenring ( Zaventem) buiten (Groot-Bijgaarden) :)

on topic: Ze hadden destijds die 2de ringweg rond Antwerpen moeten aanleggen, dan was al deze zever nooit moeten gebeuren.
Afbeelding
thx Mona ^^
"Things will be okay in the end. If they're not okay, then you know it's not the end."
tonyt
Intertet Moderator
Intertet Moderator

Berichtdoor Cab op zo 18 okt 2009 9:07 pm

-_K4RM1NAT0R_- schreef:Jullie zeggen maar dat er geen last is voor de Antwerpenaren, mijn nonkel is aan het bouwen in Antwerpen,

Boeten? Wanneer de 40% van de Antwerpenaars die in Brussel werken naar huis gaan zonder uren file... zo boeten dat ze doen. Doorgaand verkeer is er overal btw, moeten ze Antwerpen afsluiten mss?
En ik vraag me af hoeveel mensen er een dok met kranen en verroeste containers mooier vinden dan een prachtige kabelbrug.

-_K4RM1NAT0R_- schreef:Waarom de schuld op hen steken in plaats van op de politici die een referendum organiseert nadat de voorbereidingen getroffen zijn, de contracten getekend, de mensen aangeworven, het geld geïnvesteerd en dus ook verspild is?
Waarom niet simpel eerst het referendum en dan de voorbereiding. Net alsof je naar de bakker gaat om een taart te laten maken voor je moeder en daarna vragen aan je moeder of ze nu taart of cake wilt.

Omdat die plannen voor die brug al lang goedgekeurd waren via Vlaamse en Antwerpse regering. Maar opeens draait SPA hun kar om en zetten ze de mensen opeens op tegen die brug, diezelfde mensen dat het eerst hebben goedgekeurd EN aan meegewerkt!
Door die tegenkantingen hebben ze een referendum georganiseerd.

-_K4RM1NAT0R_- schreef:Trouwens, er zou ook een tunnel komen als er een brug kwam, waarom geen tunnel alleen. OF konden onze politici anders niet stoefen dat zij ook een grote brug hebben? Fantastisch toch als de verkiezingsbeloften aan bod komen. Ineens is iedereen tegen, en degenen die het zo uitgebreid voorstelden precies nog het hardste.

- Omdat die brug er zal staan in 2015, en die mogelijke tunnel ten vroegste in 2026.
- In die tunnel mogen er maximaal 4 rijvakken, op die brug kunnen er makkelijk 6 of 8 komen.
- De kosten van de onderzoeken en ontwerpen van de tunnel = 100den miljoenen
- Tunnels zijn héél vaak bronnen van ongelukken omdat mensen de neiging hebben om opeens af te remmen, dat is al vaak bewezen.
... etc
Intertet Moderator
Intertet Moderator

Berichtdoor Cab op zo 18 okt 2009 9:33 pm

- En over het geld moet niet gebleten worden, moest eerst het referendum geweest zijn en dan de ontwerpen, dan waren de kosten niet zo groot en de afleveringsdata niet zo verschillend.

ge kunt geen referendum houden als niet eerst onderzocht is of het mogelijk is en een ontwerp gemaakt is...
Ge kunt de mensen niet vragen 'Moet er een brug komen?' zonder een gedetailleerde uitleg.

tonyt schreef:on topic: Ze hadden destijds die 2de ringweg rond Antwerpen moeten aanleggen, dan was al deze zever nooit moeten gebeuren.

inderdaad

=(wtf)= En dan is er geen lelijke brug, geen graffiti en geen geluidsoverlast?
De uitkomst nu is veel mooier dan het toen zou geweest zijn, iets a la viaduct van vilvoorde wss.

Maar idd het zou toen moeten gedaan geweest zijn, dat wil niet zeggen dat het nu niet meer kan. Het gebied is praktisch hetzelfde gebleven.

EDIT: Karminator srry, kheb per ongeluk uw bericht verwijderd ipv gequote :mrgreen:
Intertet Moderator
Intertet Moderator

Berichtdoor Bistiriko op zo 18 okt 2009 9:39 pm

Is er eigenlijk een goed plan te vinden waar ge heel het traject van de brug kunt bezien want ik ben ni zeker of ik wel het juiste plan heb gezien.
Bistiriko
Intertet Moderator
Intertet Moderator

Berichtdoor Cab op zo 18 okt 2009 10:15 pm

hier is het simpel uitgelegd:
http://www.youtube.com/watch?v=0-CYm_Ol ... re=related
Maar haar commentaar zijn gewoon leugens.

Er wordt geen extra verkeer door Antwerpen gejaagd, integendeel het verkeer wordt verdeeld over 2 wegen waardoor de drukte gereduceerd zal worden.
Smog is ook zever, want bij een tunnel worden de uitlaatgassen ook naar buiten geventileerd.
Ongelukken zullen er bij een brug niet meer zijn dan anders, bij een tunnel daarintegen....
Intertet Moderator
Intertet Moderator

Berichtdoor Plop op zo 18 okt 2009 10:22 pm

Hilarisch zou het geweest zijn, moest die brug in Wallonie zitten.

Weer bewijs dat niet enkel de Walen smijten met geld, Leve Belgie.
I am 56% addicted to Counterstrike. What about you?
Plop
Onwetende
Onwetende

Berichtdoor Interfred op zo 18 okt 2009 11:27 pm

Ik weet niet hoe erg deze brug het uitzicht in de omliggende gebieden verpest, de ene zegt van wel, de andere niet, ... Ik woon niet in Antwerpen en kom er zelden, dus ik voel me er totaal niet bij betrokken.

Wat ik wél geweldig vond, is dat de bevolking niet tevreden was met de beslissing van de overheid en een volksraadpleging heeft kunnen afdwingen. Al het gezever en gefoefel in de politiek hebben toch niet kunnen tegenhouden dat de burger zijn stem uitte. Als deze brug er nu niet komt zou dat veel protest moeten uitlokken, van over heel Vlaanderen (!). Referenda zijn democratie is zijn puurste vorm. Een meevaller in deze particratie...

[Er is trouwens een verschil tussen een referendum en een volksraadpleging. Triestig dat de media die termen zo door mekaar blijft gebruiken. Een referendum is bindend, een volksraadpleging is dat niet. En hier gaat het om het laatste, vermits 'de grondwetgever uitging van een indirecte democratie' en een referendum is daarbij uitgesloten. Als de spa en de boomknuffelaars zeggen van wel bedoelden ze dat de uitkomst van deze volksraadpleging indirect bindend is voor de betrokken partijen, anders worden zij later politiek afgestraft (hoewel, de Vlaming is nogal vergeetachtig).]
Interfred (oude nickname: InterFred)
Ontslagen
Ontslagen

Volgende

Keer terug naar In het nieuws