Actie na terreurdreiging in Mechelse scholen

Discussie's ivm politiek, recente gebeurtenissen, ...

Actie na terreurdreiging in Mechelse scholen

Berichtdoor Didier Deluxe op wo 09 sep 2009 1:39 pm

Kijk eens wat ik op de site van de VRT tegenkwam...

In Mechelen zijn verschillende scholen vandaag bewaakt door politie-agenten. Er werd zelfs een helikopter ingezet. De actie kwam er nadat iemand er op een website mee had gedreigd een bloedbad aan te richten op 09/09/09.

Het parket begon met een onderzoek in maart van dit jaar. Een Duitse man had op een Amerikaanse website een bericht gelezen waarin er werd gedreigd met terreuraanslagen op het KTA Lyceum in Mechelen.

Omdat een jongeman in Winnenden in Duitsland net een bloedbad had aangericht op een middelbare school, nam hij geen risico en waarschuwde hij het Belgische gerecht.

Er werd een onderzoeksrechter aangesteld en de voorbije maanden vonden ook verschillende huiszoekingen plaats. De onderzoekers vreesden voor een eventuele aanslag op de symbolische datum 09/09/09 en daarom werd er geen risico genomen. Bij de actie werden zelfs meer dan 300 agenten ingezet.

De schooldirecties werden pas vanochtend op de hoogte gebracht en de ouders kregen een brief mee met uitleg. Er gebeurde uiteindelijk niets, maar het parket zet de zoektocht voort naar de man die het bericht op internet heeft gepost.

"Ofwel gaat het om een totaal onverantwoorde grap ofwel zijn we erin geslaagd om een drama zoals in het Amerikaanse Columbine te verhinderen", verklaart burgemeester Bart Somers (Open VLD) de actie.

Nu allemaal spannend en wel, maar het bericht kwam gewoon van 4-chan xD
Daar zijn er nu dus 333 politieagenten en een helikopter voor ingezet...
En Bart Somers maar fier zijn dat hij een aanslag heeft verijdeld.

Bron: De Redactie
Afbeelding
"Bomen komen elkaar niet tegen en leven doorgaans langer."
Didier Deluxe
Intellectueel
Intellectueel

Re: Actie na terreurdreiging in Mechelse scholen

Berichtdoor Gazmask_ op wo 09 sep 2009 1:42 pm

haha :D
goed, dus als ik dit jaar een bericht zet op 4chan dat op 10/10/10 ik mijn school ga in brand steken... Dan kan ik misschien een vrije dag voor heel de school krijgen.
ideetje!
Afbeelding
Feel free to join my facebookpage: Drum & Bass in Antwerp & spread the word!
Gazmask_
Onwetende
Onwetende

Berichtdoor crazyloco op wo 09 sep 2009 1:45 pm

Gazmask_ schreef:haha :D
goed, dus als ik dit jaar een bericht zet op 4chan dat op 10/10/10 ik mijn school ga in brand steken... Dan kan ik misschien een vrije dag voor heel de school krijgen.
ideetje!

wrm kwam je daar nie op in 2005 of 2006 8-)
Afbeelding
crazyloco
Ontslagen
Ontslagen

Berichtdoor desimpeleduif op wo 09 sep 2009 1:51 pm

Afbeelding

Ik zweer het ,deze afbeelding heb ik een paar maanden geleden al opgeslagen van /b/, om te zien of er iets zou gebeuren.
We got trolled.
--------------------------------------------------

Afbeelding
desimpeleduif
Vuilnisman
Vuilnisman

Berichtdoor life_is_music op wo 09 sep 2009 2:01 pm

wtf dit is er toch wel over.
Diene gast die da keer voor de lol heeft gepost moe nu wel serieus zenuwachtig lopen :p
life_is_music (oude nickname: life is music)
Onwetende
Onwetende

Berichtdoor Nielsi op wo 09 sep 2009 2:32 pm

Haha. Ondervraag doe mannekes van dat KTA maar eens. :)
To accomplish great things, we must not only act, but also dream; not only plan, but also believe.
Nielsi
Onwetende
Onwetende

Berichtdoor Mayo op wo 09 sep 2009 5:52 pm

Dat is een win-win situatie.

- Pakt dat ze er niet op reageerden en er gebeurd inderdaad een aanslag: Politie krijgt zware kritiek omdat ze wist hebben van de dreiging maar geen actie ondernamen.

- Nu kunnen ze zeggen: kijk jongens, wij hebben ingestaan voor de veiligheid van onze burgers!
Mayo (oude nickname: MayoNaisePot)
Intellectueel
Intellectueel

Berichtdoor Mele op wo 09 sep 2009 6:14 pm

Ik vond het toch maar grappig dat ze effectief zo hard gereageerd hebben op een bericht van op 4chan.

Gazmask, politie is ingelicht over jouw plan, verwacht je binnenkort aan een ondervraging! :P
Generating electricity since 17-11-2007 :D
HaWe'r in Gent!
Mele
Onwetende
Onwetende

Berichtdoor Pellekesberger op wo 09 sep 2009 6:18 pm

Mele schreef:Ik vond het toch maar grappig dat ze effectief zo hard gereageerd hebben op een bericht van op 4chan.

tzou nie de eerste keer zijn moest het echt gebeuren
crazyloco schreef:
Cab. schreef:
crazyloco schreef:scheermesjes,condoom's,alcohol

een schaap dronken voeren, z'n vacht afscheren en anaalpenetreren?

shit je hebt me door =(wink)=
Pellekesberger (oude nickname: tuuuut)
Onwetende
Onwetende

Berichtdoor bjoerk op wo 09 sep 2009 6:21 pm

man, der sta gewoon 239 days till i'll be the hero at kta ... watch the news. Man da kan echt alles zijn he als ge daar uit haalt dat er ene bloedbad komt goe bezig bartje goe bezig :roll:
bjoerk
Ontslagen
Ontslagen

Berichtdoor clappie op wo 09 sep 2009 6:41 pm

](*,) die reacties hier...
Waarom zouden ze zo'n bericht niet serieus moeten nemen?
Veel jongeren hebben hun raids aangekondigd op het internet (al dan niet op 4chan) en die tientallen mensenlevens die ze er mogelijk mee gespaard hebben zijn toch veel meer waard dan die paar duizend euros?!
Moest dit toch plaats gevonden hebben en de politie wist hiervan zou iedereen hier moord en brand schreeuwen.
Afbeelding
Doe nu maar allemaal mijn zotte quiz: http://www.fundalize.com/quiz/Penologie-31/
clappie
Ontslagen
Ontslagen

Berichtdoor Lennert op wo 09 sep 2009 6:57 pm

Idd, zoveel te beter dat ze die berichten nakijken! Liever dat les gendarmes een keer teveel uitrukken, dat dan een of andere wacko het unief ondersteboven schiet.
Lennert
Onwetende
Onwetende

Berichtdoor bjoerk op wo 09 sep 2009 7:01 pm

clappie schreef:](*,) die reacties hier...
Veel jongeren hebben hun raids aangekondigd op het internet (al dan niet op 4chan) en die tientallen mensenlevens die ze er mogelijk mee gespaard hebben zijn toch veel meer waard dan die paar duizend euros?!
Moest dit toch plaats gevonden hebben en de politie wist hiervan zou iedereen hier moord en brand schreeuwen.

moest er letterlijk staan dat iemand een bloedbad gaat aanrichten, maar die jongen zijn post kan op alles wijzen, dat em dien dag het wereldrecord bladzijdes strafschrijven gaat halen of weet ik wat. Achja, als ze hem pakken mag em het idd betalen ma ik vind dat ze toch eerst iets meer bewijzen mogen gaan zoeken
bjoerk
Ontslagen
Ontslagen

Berichtdoor o_02 op wo 09 sep 2009 7:03 pm

bjoerk schreef:

moest er letterlijk staan dat iemand een bloedbad gaat aanrichten, maar die jongen zijn post kan op alles wijzen, dat em dien dag het wereldrecord bladzijdes strafschrijven gaat halen of weet ik wat. Achja, als ze hem pakken mag em het idd betalen ma ik vind dat ze toch eerst iets meer bewijzen mogen gaan zoeken

http://www.urbandictionary.com/define.php?term=an+hero
o_02
Onwetende
Onwetende

Berichtdoor Pellekesberger op wo 09 sep 2009 7:09 pm

bjoerk schreef:moest er letterlijk staan dat iemand een bloedbad gaat aanrichten, maar die jongen zijn post kan op alles wijzen

geen frequente bezoeker van 4chan duidelijk?!
an hero, en zeker in die topic zoals je kan zien, is mensen vermoorden, en liefst zo veel mogelijk
het is overduidelijk dat het wijst op massamoord en niet op een wereldrecord grootste drol laten ofzo
crazyloco schreef:
Cab. schreef:
crazyloco schreef:scheermesjes,condoom's,alcohol

een schaap dronken voeren, z'n vacht afscheren en anaalpenetreren?

shit je hebt me door =(wink)=
Pellekesberger (oude nickname: tuuuut)
Onwetende
Onwetende

Berichtdoor life_is_music op do 10 sep 2009 10:20 am

De post was gewoon een lol (?) gemaakt over een echte aanslag door nen duitse kloot die op een school bloedbad heeft aangericht. Een an hero dus. En dan heeft er gewoon nen vlaamse grapjas (?) een bericht geplaast dat hij op een fictieve school ook iets gaat aanrichten een jaar later.

Iedereen die 4chan een beetje kent weet gewoon dat dit zowiezo NIET echt is. Maarja politie nie zeker ....
Zonde van belastingsgeld...
Onwetende
Onwetende

Berichtdoor Zizi_coin_coin op do 10 sep 2009 11:40 am

Ik moet eerlijk toegeven dat ik de reacties hier over het algemeen niet begrijp.

Wie is er 100% zeker van dat dit een grap is? Niemand, behalve de maker van de post. Je kunt idd (blijkbaar, want ik ken 4chan ook niet echt, en zit niet bij de politie ;)) voor 99% afleiden dat dit een grap is, maar wie durft er de mensenlevens van het KTA op het spel te zetten voor die 1% onzekerheid? En wie zegt dat de onzekerheid inderdaad slecht 1% of minder bedraagt? Wie zegt dat er op 4chan geen mensen zitten die het allemaal wat serieuzer nemen dan de meeste? Anyway, een 'grap' maken over het vermoorden van mensen is hetzelfde als in een luchthaven luid roepen dat je een bom bij je hebt. Elk normaal persoon doet dat niet, waardoor deze persoon ofwel dom is, ofwel geen grapje maakte. En kijkend naar de reacties op het forum, zal het wel het eerste zijn.

De politie heeft nu preventief opgetreden. Dat is nu eenmaal de taak van de politie. Ik snap niet waar de ontevredenheid vandaan komt. Ik merk algemeen dat wanneer het woord 'politie' in een post voorkomt, de meesten al meteen hun objectiviteit laten varen en redenen zoeken om de politie belachelijk te maken. Het lijken misschien veel middelen en manschappen, maar gezien de onzekere context was dit zeker geen slechte beslissing.
Zizi_coin_coin (oude nickname: Zizi coin coin)
Ontslagen
Ontslagen

Berichtdoor Lennert op do 10 sep 2009 11:44 am

life_is_music schreef:Iedereen die 4chan een beetje kent weet gewoon dat dit zowiezo NIET echt is. Maarja politie nie zeker ....

Die duitser had het ook eerst op een forum geschreven. Volgende dag was het wél prijs. Misschien niet op 4chan, maar toen werd het ook niet au sérieux genomen.
Verbaasd me niets moesten internet(-fora) de enige plaatsen zijn waar een onzeker en introvert persoon wat gevoelens kwijt kan. En zelfs daar kunnen ze nog gepest worden.
Lennert
Onwetende
Onwetende

Berichtdoor life_is_music op do 10 sep 2009 12:13 pm

Voor alle duidelijkheid ik heb niets tegen politie en die doen wel degelijk hun werk correct ( mijn vader is zelf hoofd-inspecteur :o ). Maar toch ook even vermelden dat de post ging over een fictieve school. En ik vind het spijtig dat men een bericht zo serieus neemt op 4chan. Maar ik kan begrijpen dat politie dit serieus moet nemen omdat ze geen kennis hebben van die site. En dus zeker ook geen risico's mogen nemen.

Daarom vind ik het dus een zonde van belastinggeld. En ik hoop dat er geen schaambal meer iets gelijkaardig gaat posten.
Onwetende
Onwetende

Berichtdoor Lennert op do 10 sep 2009 12:26 pm

life_is_music schreef:Maar ik kan begrijpen dat politie dit serieus moet nemen omdat ze geen kennis hebben van die site.

Ik denk nochtans dat ze het sitetje goed in't oog houden.
Lennert
Onwetende
Onwetende

Berichtdoor Zerotolerance op do 10 sep 2009 1:20 pm

bjoerk schreef:

mss eens fatsoenlijk bekijken wat 4chan onder "an hero" verstaat... Ik denk nie da het gaat om een recordpoging strafschrijven...
Dit is eeeecht een domme opmerking bjoerk!
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Zerotolerance (oude nickname: ZeroTolerance)
Onwetende
Onwetende

Woonplaats: happyland! Where you burp when you fart, and you fart when you burp!

Berichtdoor elberto op do 10 sep 2009 2:31 pm

Zerotolerance schreef:
bjoerk schreef:

mss eens fatsoenlijk bekijken wat 4chan onder "an hero" verstaat... Ik denk nie da het gaat om een recordpoging strafschrijven...
Dit is eeeecht een domme opmerking bjoerk!

Idd. An hero betekend zelfmoord plegen en meestal wordt er mee bedoelt om in het rond te beginnen schieten en vervolgens zelfmoord te plegen.

Teken dat de politie toch al weet heeft van de codetaal :D

EDIT:

de morgen schreef:Mechelse politie pakt 14-jarige student op voor bommelding
DM update Een 14-jarige leerling van het Mechelse KTA Wollemarkt heeft vanochtend een bommelding gepleegd. Rond 9.30 uur liep op de 101-centrale in Antwerpen een telefoontje binnen met de boodschap 'Bomb motherfucking school'. Na intensief speurwerk van de politie kon de dader binnen de kortste keren worden opgepakt.

"De dader belde vanuit een telefooncel aan de Grote Markt", zegt Erika Colpin van het Mechelse parket. "Hij sprak erg onduidelijk. Het was niet te verstaan waar een bom zou ontploffen. De politie heeft heel alert gereageerd. De verdachte zit nu op het commissariaat."

Flauwe grap
Er zijn geen aanwijzingen dat hij plannen had om effectief een bom te laten ontploffen. "Het gaat heel waarschijnlijk om een pure flauwe grappenmaker. Hij noemde ook geen locatie", aldus substituut Erika Colpin. Of de jongen zich liet inspireren door de terreurdreiging van woensdag, is niet bekend. (belga/lpb/eb)

Voor alle duidelijkheid dit is NIET de jongen die op 4chan melde dat hij een aanslag ging plegen. Deze heeft gewoon gebeld.

Naar mijn mening is dat trouwens geen bommelding "bomb motherfucking school". Ik kan me zo een groepje 14-jarige voorstellen die mekaar wat uitdagen en aant lachen zijn. Wanneer 1 van hen dan naar de politie belt en er dan maar "bomb motherfucking school" uitflapt.

Wel zware fail dat wel. :D
ceterum cenceo Belgica delendam esse.
elberto
Ontslagen
Ontslagen

Keer terug naar In het nieuws